"Duma i uprzedzenie" Jane Austen

Nie wydaje się, by dla czytelnika zbyt atrakcyjna była książka, której cała fabuła osnuta jest wokół tematu zamążpójścia i ożenku, i w której jedynym zmartwieniem nieco próżnych bohaterek jest to, jak upolować bogatego kawalera i ustawić się na resztę życia. Nie wydaje się. A jednak.
Tym, co od razu przykuwa naszą uwagę, jest niezwykle kunsztowny język i przepiękna fraza. Zdania zdają się tu same płynąć elegancko splatając się ze sobą, ale by tak się stało, trzeba głęboko zaczerpnąć powietrza i odpowiednio wyregulować swój oddech, gdyż styl angielskiej pisarki wymaga od nas sporej zmiany rytmu przyswajania sobie zdań.
Mamy tu świetnie wykreowanych bohaterów z niby tylko lekko zarysowanymi cechami charakteru, ale z jakże psychologiczną głębią. I jeśli dodamy do tego skonstruowaną z jubilerskim zmysłem fabułę - w której mamy coś na kształt plot twista i w której zarozumiały obiekt westchnień wszystkich panien na wydaniu okaże się szlachetnym człowiekiem - wyjdzie nam, że "Duma i uprzedzenie" to literacki majstersztyk.
Trzeba od czasu do czasu spotkać się z klasyką, gdyż nadaje ona właściwą miarę temu, co czytamy na co dzień. I warto sobie zadać pytanie, ile współczesnych książek ma szansę stać się wartościowymi dziełami dla przyszłych pokoleń?
Wspaniała Jane Austen, kiedyś z pewnością jeszcze raz wezmę głębszy oddech i sięgnę po kolejną z twoich powieści.

"Duma i uprzedzenie" Jane Austen, Świat Książki, 2015





Komentarze

  1. Od dawna przybierałam się do poznania klasyków Jane Austen i na pierwszy ogień wybrałam "Opactwo Northanger", czego żałuję, bo wynudziłam się przeokropnie. Niemniej wierzę, iż autorka może mnie jeszcze chwycić za serce - mam nadzieję, że stanie się to dzięki temu tytułowi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie znam "Opactwa", więc trudno mi porównać. Ale "Dumę" polecam :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

"Pogrzebany olbrzym" Kazuo Ishiguro

"Białe. Zimna wyspa Spitsbergen" Ilona Wiśniewska

"Spróbuj opiewać okaleczony świat..." Adam Zagajewski